یاشاسین ولایت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ یاشاسین ولایت خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

فاطمه زهرا الگوی فراجنسیتی

فاطمه زهرا  الگوی فراجنسیتی


💠🔷🔹آیت الله جوادی آملی :


🔹فاطمه زهرا سلام الله عليها الگوی فرا جنسیتی


هر گاه سخن از الگو بودن حضرت زهرا سلام الله عليها مطرح می شود؛نکته ای که به ذهن خطور می کند این است که آن حضرت الگوی مناسبی برای دختران و همسران و مادران مومن می باشد ولی به خاطر جنسیت،این بانوی بزرگوار را نمی توان الگوی مردان و یا پسران معرفی نمود،در حالی که حقیقت غیر از این است و فاطمه زهرا سلام الله عليها الگویی فراتر از جنسیت است.


وجود انسان کامل؛اعم از زن و مرد به گونه ای است که برای انسان های دیگر،مایه هدایت و رشد و تکامل بوده و سخن،رفتار و تفکر او که بر آمده از نفس کامل و معصوم او است برای انسانی قابل بهره برداری می باشد و به همین دلیل پیامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلّم و امام معصوم علیهم السلام که به لحاظ جنسیتی مَردند،وقتی به عنوان الگو معرفی می شوند،همه انسان ها؛اعم از زن و مرد را شامل می گردند.


بنابر این،از نگاه قرآن کریم زن خوب،نمونه زنان نیست بلکه زنِ نمونه است؛چه این که مرد خوب نمونه مردان نیست بلکه مردِ نمونه است.پس آن که خوب است؛چه مرد و چه زن،نمونه مردم (انسان) است نه نمونه مردان یا زنان.


این مطلب را قرآن کریم به صورت صریح بیان می کند و زمانی که افرادی را به عنوان الگو برای مردم معرفی می کند،از چهار زن به عنوان زنان نمون (دو نمونه خوب و دو نمونه بد) یاد می کند.نمونه مردم بد را با نقلِ داستانِ دو زن بد بیان می فرماید (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ) [1] ؛ خدا برای کسانی که کافر شدند زن نوح و لوط را مَثَل آورد.در این جا خداوند زن نوح و لوط را نمونه زنان بد معرفی نکرد، بلکه فرمود که آنان نمونه مردم کافر و بزه کارند.هم چنین برای مردمان خوب زنان با فضیلتی را به عنوان الگو معرفی می کند و می فرماید : (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ) [2] برای کسانی که ایمام آوردند خداوند همسر فرعون را مَثَل آورد.


هیچ کمالی از کمالات وجودی برای انسان مشروط به مذکر بودن او نیست،همان طور که مونث بودن او نیز مانع دریافت هیچ کمالی نمی باشد.از این جهت کمال حقیقی که همان رسیدن به مقام والای ولایت الاهی است،نصیب هر انسان پاکیزه و مطهری خواهد شد که واجد شرایط آن است : (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ) [3] ؛ هر کس کار شایسته ای انجام دهد؛ خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن است،او را به حیاتی پاک زنده می داریم و پاداش آن ها را به بهترین اعمالی که انجام می دهند،خواهیم داد.


حضرت زهرا سلام الله عليها در عرصه کمالات و کسب فضایل همان گونه می درخشد که ائمه دیگر می درخشیده اند.


فقط الگو گرفتن از رفتار های خاص آن حضرت که مختص جنس زن بوده؛ مثل شوهرداری و مادر بودن، مخصوص زنان می باشد که بخش بسیار اندکی از حوزه رفتار های معصومانه آن بانوی بزرگوار را تشکیل می دهد،اما شخصیت اعظم از سیره و منش و رفتار و گفتار آن حضرت، ناشی از شخصیت انسانی پرورش یافته او در جوار پدر بزرگوارش و برآمده از روح کامل و نفس ملکوتی آن بانوی کرامت می باشد که فراتر از جنسیت است.


🔹(پیوست :

[1] ـ سوره تحریم،آیه 10

[2] ـ سوره تحریم،آیه 11

[2] ـ سوره نحل،آیه 97)

✅ قرآن دلان،

📖 تلاوت هفتگی،

💠مجله ناب قرآنی

🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃


[ بازدید : 642 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ جمعه 7 اسفند 1394 ] [ 18:32 ] [ علی حبیبی ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]